tisdag 7 april 2015

Nutella-glasstårta-kladdkaka

Tjing !

Vet inte riktigt vad jag ska kalla den, men nutella-glasstårta-kladdkaka låter väl bra. När vi var hemma hos våra vänner på påskafton fick vi en så gudomligt god dessert.
Hade jag inte varit så proppmätt av all den goda maten hade jag lätt kunnat trycka i mig några bitar till :)

Jag måste bara dela med mig av den.


(Receptet kommer från Jennys matblogg och jag har även lånat bilder därifrån då jag missade helt att fota)


Det här behöver du till nutella-glasstårta-kladdkaka på 10 bitar :


2 färdiga marängbottnar ( finns att köpa bland tårtbottnarna på affären)
4 äggulor
4 äggvitor
2 msk socker
5 dl grädde
400 gram ljummen nutella


Gör denna fantastiska tårta så här:
 
 
Knäck äggen och separera äggulor i en skål och äggvitor i en. Vispa äggvitorna med 1 msk socker och vispa den till hårt skum. Vispa sedan äggulorna med en msk socker tills de blir fluffigt. Sist vispar du grädden, vispa den tills du kan bilda toppar med den.

Ta fram en rund form, med avtagbara kanter på cirka 25- 25 cm.
Lägg den första marängbotten där, krossa sedan den andra i en skål, vänd ihop äggvitor, äggula och grädde och blanda i hop med marängkrosset.

Ringla ner den ljumna nutellan, går bra att värma i micron några sekunder. Fyll sedan upp formen med denna blandning.
 
Ställ sedan in hela glasskakan i frysen i minst 5 timmar innan servering.
Gott med friska bär till.
 
Ta fram den i god tid så att den hinner tina något – då är den godast.





Jag lovar ni kommer inte att bli besvikna :)

Önskar er bra start på veckan !
Kram Pia

15 kommentarer:

  1. Oj, oj det där låter alldeles livsfarligt gott. Tror att vi måste testa det där receptet :) Kramar Liza

    SvaraRadera
  2. Mums, låter ju bara såå gott, kanske nåt att bjuda på när vi ska ha folk på fredag. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  3. Ååååå, den är ju bara såååå god!!!
    Hoppas att du haft en bra start idag :)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Både ser och låter hur gott som helst... ha en skön dag!

    SvaraRadera
  5. men det ser helt galet gott ut!! Kram Emma

    SvaraRadera
  6. Men så gott. Jag som är så sötsugen i detta nu. Kram.

    SvaraRadera
  7. Mums, har spanat in denna några gånger på Jennys blogg, men aldrig testat.
    Måste nog göra det.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det lät fantastisk gott måste testas :)
    Jag visar lillskruttan då vill hon baka direkt ;)
    Sv listan var faktiskt bra en tankeställare som hon började med och jag tog efter och kul att läsa andras listor :)
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  9. Men gud så gott!!!.........älskar ju typ kladdkaka ;))
    Hoppas du har det bra i vårvädret...
    Kram bia

    SvaraRadera
  10. Järnspikar så gott detta lät... farligt gott!! Kopierar och drar ut den direkt..
    Stora fredagskramen från Kate

    SvaraRadera
  11. Visst är den god! Jag brukar också göra denna smaskiga tårta. Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  12. Mums! Allt gott på en gång! Nutella kladdkaka och maräng!

    Kram Jenny

    SvaraRadera