tisdag 15 september 2015

Fikasugen ?

Tjing !

Är du lite fikasugen och vill ha något gott och som går supersnabbt att göra ? Ja, då måste ni testa denna kakan. Jag gjorde den i helgen och själv tycker jag det blev supergod.

Varsågoda, här kommer receptet :)

Kanelbullekladdkaka

150 g smör
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
1/2 krm salt
2 1/2 dl vetemjöl
2 ägg

Garnering 
Pärlsocker

Gör så här :

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull och låt den svalna något. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop allt med elvisp till en smet.

Häll smeten i en springform, 22-23 cm, klädd med bakplåtspapper (jag smörade och bröade formen istället och det gick lika bra) Strö över pärlsocker.

Grädda kakan mitt i ugnen 15-20 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den. Känn med provsticka. Låt kakan svalna i formen. Servera med vispad grädde.


Perfekt kaka att slänga ihop när man blir så där vansinnigt fikasugen med ingredienser man oftast har hemma, inga konstigheter liksom.

Lycka till !
Kram Pia

3 kommentarer:

  1. Låter hur go som helst Tack så ❤️-ligt för receptet ...
    /Kram

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut! Frestas en aning kan jag säga.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Det där är något för mig=))
    Måste provas helt klart!

    Kram Hannis

    SvaraRadera